Колко струва един уикенд в Бари, Пулия?

by - 09:34

Ако обичаш да пътуваш и не си разбрал колко евтини са билетите до Пулия от миналото лято насам, то най-вероятно живееш в пещера.

Не са случайност нито десетките отбелязвания в социалните мрежи, нито растящия обем въпроси, свързани с Бари и околията в групите за пътешествия - и да, въпреки че красотата на Пулия сама по себе си е достатъчно обяснение за тях, има и един друг фактор, по-важен за българина: цените на билетите.

Пътни разходи до Италия

За мен WizzAir от много време вече не са нискотарифна компания, затова си признавам, цени при тях дори не съм проверявала. Ryanair, обаче, от миналото лято разбиват с цени за двупосочни билети от София до Бари, тръгващи от 20 евро. Някои късметлии може да са ги взели дори за по-малко, при някоя от промоциите.

Нашето пътуване беше много спонтанно, а билетите бяха купени едва 10 дни преди да заминем, затова не мога да кажа, че попаднахме на най-добрата ценова оферта, но въпреки това се вписахме в под 200 лв. двупосочно за двама. Ако наистина се интересувате от дестинацията, бих посъветвала да се абонирате за известия при промяна в цената в skyscanner, но задължително купете самите билети от сайта на авиолинията, а не от посредника. По-евтино е, по-лесно и значително по-удобно, ако се наложи да правите промени по резервацията.

За мен най-логично беше да отседнем в Бари - чудесна отправна точка за всяка от красивите дестинации в Пулия. Градският транспорт в района не е толкова добре уреден, колкото в други части на Италия - разбирайте, ще трябва да ползвате Бари като изходна дестинация и придвижването от едно до друго по-малко градче ще е доста по-трудно, дори понякога невъзможно. През уикенда, например, пътуването е сложно, защото влаковете и автобусите са по-малко, а някои линии изобщо не работят.

Настаняване

Най-голямо влияние върху цените на нощувките, разбира се, има периодът от годината, който сте избрали за пътуването.

Ако не се притеснявате да останете в хостел, опциите в Бари са много и почти винаги са налични. През летния сезон - и особено тази година - уикенд настаняването е трудничко, предвид наплива на чуждестранните туристи - само през май е отчетен ръст от 33% спрямо май 2019, която беше рекордна година за туризма в световен мащаб. Въпреки това, ако планирате от рано, може да намерите оферти стартиращи от 50 лв. за нощувка.

Високият сезон за Пулия започва през май и приключва през октомври - ако посещавате преди или след него, със сигурност ще имате по-голям успех с намирането на места за настаняване. Не трябва да забравяме и че говорим за Южна Италия - понякога времето в началото на ноември или през април е не по-лошо, отколкото октомври и май (виж повече за времето в Бари тук).

Ако искате да включите забележителния Матера в обиколката си на Южна Италия, препоръчвам да запазите нощувка и там. Матера не е в Пулия, а в съседния регион Базиликата, а транспортът между регионите не е толкова на често и може да е по-скъп, затова планирайте добре времето си. Ние започнахме уикенда точно така - с кацането в Бари се качихме на автобус от летището, който ни заведе директно в Матера още в 09:00 сутринта и имахме над 24 часа за разглеждане на града, които бяха крайно недостатъчни, предвид красотата, която видяхме.

Транспорт

Като споменах автобуса от летището, препоръчвам предварително да купите билети за по-дългите пътувания. Например, автобусите от летището до Матера, от Матера до Бари и от Бари до Алберобело взехме онлайн - билета от Алберобело до Локоротондо, за сметка на това, решихме да вземем от шофьора, защото бяхме чули, че може от там. След пандемията, обаче, се оказа, че не може - шофьорът тактично ни помоли да си купим билетите онлайн и да опитаме отново със следващия автобус.

От летището до Матера стигнахме с автобус на Pugliairbus, който ни струваше 6 евро на човек, но има доста кофти разписание - ние успяхме да се качим на този в 09:15, но следващият беше чак в 13:40. Има и междинни автобуси на други компании, които могат да излязат доста по-солено. Друга опция е да се придвижите с метро до Бари и оттам да хванете автобус до Матера. Връщането към Бари беше по-сложно, защото беше в събота, а да намериш транспорт от Матера до Пулия в събота се оказа много трудна задача. Там билетите за автобуса бяха по-скъпи, но уикенд пътуванията идват със своите рисков

От Бари до Алберобело най-лесно и евтино се стига с автобус - Ferrovie del Sud Est, местната железопътна компания, разполага и с автобуси, като цената е доста прилична - 5 евро на човек в посока. Това е и линията, с която се стига до Локоротондо - от Алберобело до там, обаче, цената беше 1-2 евро. Тук също трябваше билетите да бъдат купени предварително.

За сметка на това, билетите за влаковете могат да се купят на гарата - не е необходимо да планирате чак толкова стриктно и може да си дадете малко свобода. Така може да се насладите на дестинации като Полиняно а маре и Монополи срещу билети от по 2-3 евро, купени от автоматите на гарите.

Може да проверите предварително маршрути и цени, както и да закупите билети онлайн, препоръчвам Rome2Rio & Omio - това са двата, които аз ползвам най-често.

Входни и други такси

Местата, които посетихме в Пулия, бяха забележителности сами по себе си. В този смисъл, не сме посещавали традиционни забележителности тип музеи, замъци и т.н., тоест нямахме никакви такси за входове. В Матера има туристическа такса, която начислиха към нощувката ни, но не беше нищо фрапантно, няма да я усетите.

Пулия, всъщност, изобщо не е регион, популярен с големите си музеи или други паметници. Самите градчета са такива, заради романтичните гледки, китните балкончета, снежнобелите фасади и уютните тесни улички, типични за Италия. Позволете си да се изгубите - няма такси и работно време. :)

Храна

Колкото и да обичаме Италия заради хората, гледките и атмосферата, няма как да се залъгваме, че основна притегателна сила там е храната! А храната в Пулия ми е особено на сърце - традиционни тук са моцарелата, буратата и страчателата - сирена, които си фигурират в менюто ми и вкъщи, както и таралите, които често хапваме у дома, вместо чипсове и снаксове.

Тарали сервират във всяко заведение като комплимент още при сядане, обикновено в комбинация с други вкусни хлебчета, така че няма да ги пропуснете, а и няма да ви се наложи да ги плащате.

На моцарела, бурата и страчатела може да се насладите основно върху пица или в паста - доста трудно се намират заведения, в които се сервират в салати. В Бари силно препоръчвам Solho за пица - Маргеритата беше 6.50 евро, но може да опитате и някоя по-типична "българска" пица (т.е. манджа с 10 продукта върху малко тесто) - цените варираха от 6 до 20 евро. В Алберобело, пък, ядох най-вкусната паста през живота си - фусили с песто и страчатела, което ми струваше 11 евро. Във всички места, които посетихме, пастата беше между 10 и 20 евро.

Говорейки за паста, тук има няколко типични за региона вида паста, които си струва да опитате - гарантирам, че дори да не ги опитате, със сигурност ще видите как някоя баба във вътрешните улички на Бари меси пред дома си orecchiette, които приличат на малки мидички.

Типичната италианска закуска се състои от "корнето и капучи", т.е. кроасан и капучино. Мисля, че националният стандарт за цена на кроасаните е 1.90 евро, защото повече не сме дали никъде. :D Закуска за двама не надхвърляше 10 евро, нито в Матера, нито в Алберобело, нито в Бари.

За мое огромно съжаление, ние така и не намерихме panzerotti - нещо като пържено мини калцоне, пълнено с домат и моцарела. В представите ми това беше street food, но не го открихме на улиците, а само в менютата на ресторанти, до които не можахме да стигнем. Не правете моята грешка, опитайте и ми кажете как е било!

Разбира се, винаги може да се спрете на street food, ако не си падате по dine-in ресторантите - в Бари е пълно с всякакви местенца за сандвичи - от улични, до гурме. Както можете да се досетите, тук кухнята е предимно средиземноморска, като на страшно много места видяхме сандвичи с октопод и други морски дарове.

И няма как да не завършим с десерта, а какъв по-италиански десерт от джелатото! Малко джелато или топка сладолед, както си го водим по нашенски, стандартно струва около 2 евро, което си е направо евтино, особено ако сравниш с братовчеда му, който се предлага във вериги като Рафи у нас.

Груб бюджет за двама за ден, който включва три хранения, спирка за джелато или кафе, или пък бърз коктейл - 80 евро.

Определено Пулия е от по-евтините дестинации в Италия, в която може да се впишете и с по-стегнат, и с по-разпуснат бюджет - зависи какво си представяте и за какво сте отишли. Нашите пътувания до Италия обикновено са равна порция туризъм и почивка, но храната е достатъчно питателна, така че да не търсим хапване между основните хранения. В Италия, обаче, задължително имаме следобедна пауза за джелато и/или аперол, неизбежно е. Нощувките за нас никога не са приоритет - често правим компромис с локацията, за сметка на други неща - стига да е чисто и уютно, за мен не е от значение дали трябва да вървя 1-2 километра пеша от гарата, напротив. Винаги съм казвала, че намирам по-голямо удоволствие в сливането с местните и обикалянето на понякога подозрителни улички, отколкото в обикаляне на музеи.

Виж още снимки и повече съвети за бъдещите ти пътувания: